Interviews

‘Enthousiasme van tandarts-endodontologen Roberto Cristescu en Carlos Aznar Portoles over de Carestream CS9600’

Zowel voor Roberto Cristescu van Endo en Zo uit Amsterdam als voor Carlos Aznar Portoles van EndoHaarlem is werken met een CBCT niet weg te denken uit de moderne endodontie. Beide tandarts-endodontologen werken er sinds hun opleiding bij ACTA al meer dan tien jaar mee. CBTC-scans geven hun bijvoorbeeld informatie over wortelresorptie en over fracturen in wortels die een röntgenfoto niet kan geven.

Op basis van CBTC-scans is te bepalen of een element te redden is en een wortelkanaalbehandeling zin heeft. “Met de scans kun je een patiënt vooraf laten zien of een behandeling mogelijk is of niet. Dat helpt enorm in de communicatie met de patiënt en voorkomt teleurstellingen. De scans zijn natuurlijk ook nuttig in de terugrapportage aan de verwijzend tandarts,” zegt Roberto. Voor hem was het daarom geen moeilijke keuze om vorig jaar over te stappen op de Carestream CS9600 ter vervanging van een eerdere versie van de Carestream. Van binnen- en buitenlandse collega’s had hij al goede verhalen over het nieuwste systeem gehoord. Dankzij de gebruiksvriendelijkheid van de nieuwe Carestream konden hij en zijn collega’s in de praktijk direct met de nieuwe apparatuur aan de slag. De bediening is voor hen zo simpel, dat ze een cursus van de leverancier niet nodig vonden.

Ook voor Carlos was de keuze voor de Carestream CS9600 niet moeilijk. “Ik heb met verschillende CBCT-systemen gewerkt, maar deze levert voor mij de beste prestatie.”

Behalve de gebruiksvriendelijkheid roemen Roberto en Carlos de kwaliteit van de scans die een hoge resolutie hebben. Verder is het met de Carestream CS9600 mogelijk om heel precies het te scannen gebied in beeld te krijgen en ook meerdere elementen (maximaal zeven) tegelijk te scannen. Patiënten zijn namelijk zo goed te positioneren in de CBTC-apparatuur dat het opnamegebied nauwkeurig is te bepalen. Patiënten kunnen zich ook gemakkelijk in de apparatuur bewegen en voelen zich niet er niet in opgesloten. Dat vermindert het risico op fouten en opnames die overgedaan moeten worden, waardoor patiënten minder bloot staan aan röntgenstraling. Veel patiëntvriendelijker dus, aldus Roberto en Carlos.

Een van de grootste voordelen vinden Roberto en Carlos de module Metal Artifact Reduction (MAR) waarmee je als behandelaar minder of niet gehinderd wordt door artefacten als vullingen, kronen en implantaten. Ze vinden de upgrade van de software van grote toegevoegde waarde. De anatomie van de elementen en wortels is heel goed in beeld te brengen.

Met dynamische navigatie is het mogelijk aan de hand van de gemaakte scans, die uit de software worden opgeroepen, de positie van het te behandelen gebied nauwkeurig te bepalen. Dat kan real time tijdens de behandeling. Met guided navigation kan met een vooraf gemaakte kunststof mal de juiste positie van de boor worden bepaald voor de opening van een element.

Het is duidelijk dat Roberto Cristescu en Carlos Aznar Portoles zeer enthousiast zijn over de Carestream CS9600 en overtuigd zijn van de toegevoegde waarde en kwaliteitsverbetering.

‘De doorslag gaf het prettige, persoonlijke contact’

Hendrik-Jan Hansma is parodontoloog en implantoloog. Momenteel is hij werkzaam bij twee praktijken. Bij een Paro Praktijk in Utrecht en daarnaast in zijn eigen praktijk, PIH, gevestigd in Rijswijk. ‘PIH staat voor ‘Parodontologie & Implantologie Hansma’ en is nog een jonge praktijk. Er bleek vraag naar en weinig aanbod van deze specialisaties in Rijswijk en omgeving en daar ben ik op ingesprongen. Het loopt goed.

Het is een kleine praktijk. Ik denk dat dat het contact met verwijzers en patiënten makkelijk en laagdrempelig maakt’, vertelt Hendrik-Jan.

‘Voor het inrichten van de praktijk had ik hulp nodig op alle vlakken.

Ik had wel wat ideeën, maar geen bouwkundig tekenaars, aannemers en leveranciers voor praktijkinrichting in mijn netwerk. Ik was dus op zoek naar een leverancier die een totaalpakket kon bieden. En All Dent werd genoemd door een zeer betrouwbare referentie’, lacht de jonge ondernemer. Mijn vrouw heeft namelijk een orthodontiepraktijk en heeft voor de inrichting hiervan ook met All Dent gewerkt. Ik heb me nog wel wat verder georiënteerd hoor, maar de doorslag gaf het prettige, persoonlijke contact met Herm Slagmoolen. Een gesprek waarin ideeën en adviezen op tafel kwamen was de start van een goede samenwerking. Herm heeft gezorgd voor een ontwerp, de levering van de praktijkinrichting en ook voor bouwbegeleiding.’
Een ander belangrijk element dat in het voordeel van All Dent sprak is dat ze het merk Finndent leveren. Ik had nog niet eerder met unit van Finndent gewerkt, maar heb het in de showroom van All Dent in Veenendaal uit mogen proberen. Dat beviel toen al goed en vandaag de dag gelukkig nog steeds.’

‘De punten ‘degelijkheid’ en ‘zo min mogelijk plastic’ stonden op mijn wensenlijstje’

Frank Andriessen is eigenaar van Tandheelkundig Centrum Wilhelminapier in Rotterdam. Een verwijspraktijk, gespecialiseerd in implantologie, endodontologie, prothetiek en uitgebreide behandelplannen. All Dent heeft in de praktijk van Frank plafondunits van het merk Finndent geplaatst.

‘In onze praktijk stonden drie units, waarvan twee negentien jaar oud. Ik vond het tijd om ze te vervangen’, vertelt Frank Andriessen, tandarts en implantoloog. ‘Ze functioneerden nog, maar in een moderne praktijk met een frisse uitstraling waren de oude units wat gedateerd. Bovendien, negentien jaar is een mooie levensduur, dacht ik zo. Naast een modernere uitstraling wilde ik graag een unit gemonteerd aan het plafond voor een meer ruimtelijk effect. Ook stonden de punten ‘degelijkheid’ en ‘zo min mogelijk plastic’ op mijn wensenlijstje’, somt Frank op.
‘Ik heb behoorlijk wat speurwerk verricht. Via via kwam ik in contact met leveranciers van units die aan mijn wensenlijstje voldoen. Afgelopen IDS (Internationale Dental-Shau) in Keulen heb ik deze leveranciers opgezocht en units bekeken en vergeleken. Weer in Nederland heb ik nog een aantal units in showrooms uitgeprobeerd en vervolgens heb ik collega-tandartsen, die al werken met dergelijke units in hun praktijk opgezocht. Toen was mijn keuze gemaakt. Ik ben gevallen voor de plafondunit van Finndent. Een unit vrijwel vrij van plastic met een goede prijs/kwaliteitsverhouding, aldus Frank.

‘Omdat onze praktijk hiervoor niet werkte met plafondunits en stoelen ook een andere positie in de ruimte kregen, moest er leidingwerk verlegd worden. Girbe de Kat, accountmanager bij All Dent heeft gezorgd voor een tekening, zodat de aanpassingen gemaakt konden worden. Inmiddels werken we ongeveer twee maanden met de nieuwe units. Er staat nog een servicebezoek op de planning voor het finetunen en afstellen van de tandartsapparatuur en dan kunnen we meegenomen worden in het reguliere onderhoud.’ Bekijk onze tandartsstoelen.

‘Tot nu toe zijn we erg tevreden over de samenwerking met All Dent. Ze hanteren een prettige manier van omgang en denken met je mee. De units bevallen goed. Ze zijn mooi en ogen degelijk, maar of ze daadwerkelijk degelijk zijn zal de tijd uitwijzen’, lacht Frank.

Alle medewerkers van All Dent zijn vriendelijk en hebben verstand van zaken’

Tandartspraktijk De Oude Singel in Leiden is 39 jaar geleden opgericht door vier maten. Deze maten voerden hun eigen praktijk, met een eigen patiëntenbestand en verantwoording, maar met gedeelde faciliteiten en personeel. De laatste jaren zijn deze praktijken geleidelijk overgenomen door de tandartsen Saskia Wassenaar- Groeneveldt, Catharien Blanksma en Tim Revet. Inmiddels zijn alle oudgedienden met pensioen.

‘Twee van ons werkten al met All Dent samen. Toen we gingen verhuizen was het dan ook logisch dat we Herm Slagmoolen vroegen om een voorstel te maken voor onze nieuwe praktijkinrichting’, vertelt Tim Revet, één van de drie praktijkhouders. ‘We hebben ook offertes opgevraagd bij vier à vijf andere leveranciers. Ergonomische aspecten wegen zwaar voor ons, vooral omdat wij met links- en rechtshandigen in de praktijk werken. Daarnaast was ook de prijs een belangrijke factor. All Dent had wel een klein streepje voor, aangezien we al vertrouwd waren met hun dienstverlening.’

‘We zochten een nieuwe locatie vanwege ruimtegebrek. Ons nieuwe stekkie was de dichtstbijzijnde, geschikte optie. We hebben een bestand van ruim 7.000 actieve patiënten, dan kun je niet ver weg gaan. Dit pand was casco en vrij indeelbaar. Bovendien is het net buiten de drukke binnenstad, vlakbij uitvalswegen en wordt er gewerkt aan twee parkeergarages binnen een straal van driehonderd meter waarbij het eerste uur parkeren gratis is. Dat is heel voor Leidse begrippen bijzonder’, vertelt Tim.
‘Een ontwerpteam dat we al heel lang kennen is, op basis van onze wensen, aan de slag gegaan met een indeling. Met de plattegrond zijn we naar All Dent gegaan. Herm heeft hier een kritisch blik op geworpen. Na een aantal kleine aanpassingen heeft All Dent vervolgens de inrichting besteld en geleverd. Onze bouwbegeleider heeft alle betrokken partijen bij elkaar gebracht en alles geplaatst, waarbij ruggespraak werd gehouden met All Dent’, legt Tim uit.

‘Onze nieuwe inrichting is modern en voldoet aan de huidige standaarden. We hebben gekozen voor de plafondunit van Finndent. Deze unit heeft een mooi design, oogt fris, is even geschikt voor linkshandigen als rechtshandigen en geeft een open blik in de behandelkamers. Het was onze wens om een huiselijke sfeer te creëren. Negentig procent van onze klant vindt dat we hierin zijn geslaagd’, aldus de trotse tandarts. ‘Je houdt altijd mensen met een andere smaak of die erg gehecht zijn aan het oude vertrouwde.’
‘De werkzaamheden van All Dent voor de praktijkinrichting zijn op een paar kleine dingen na afgerond. We zijn absoluut tevreden over hoe de samenwerking is verlopen. We hebben contact gehad met mensen op kantoor en monteurs. Alle medewerkers van All Dent zijn vriendelijk en hebben verstand van zaken. Dus, wellicht blijven we ook voor het onderhoud contact houden. Dan moet Herm uiteraard eerst wel met een goed voorstel komen. De bal ligt bij hem’, lacht Tim.

‘Ik ben niet in het bezit van aandelen, maar raad All Dent zeker aan!’

In 1999 opende ik mijn eerste praktijk en vanaf dag één ben ik een klant van All Dent, vertelt tandarts en praktijkeigenaar Marco Pachon. ‘Ik werd getipt door een collega uit Hoorn. Hij werkte destijds samen met All Dent aan een groot project en dat beviel goed. Ik heb toen contact gezocht met Herm Slagmoolen en tot op de dag van vandaag is All Dent onze vast partner. Ze zijn met ons meegegroeid’.

Marco Pachon is inmiddels eigenaar van drie tandartspraktijken en een orthodontiepraktijk en is zelf ook nog tandarts. ‘Dat kan alleen met een goed team van specialisten om me heen’, vertelt Marco. ‘In ons team moet iedereen iets extra’s kunnen. Iedereen heeft zijn eigen specialisatie, waarmee onze tandartsprakijken een ‘one stop shop’ zijn. We hebben alles in huis, inclusief een kaakchirurg. Het enige dat we niet aanbieden is een narcosebehandeling, maar dit kan onze kaakchirurg verzorgen in het ziekenhuis waar hij ook werkzaam is’.
‘Behalve de orthodontiepraktijk hebben we onze praktijken vanaf nul opgebouwd. In onze tandartspraktijk Stad van de Zon groeide het orthodontie deel uit zijn jasje. Toen er aan de andere kant van Heerhugowaard een praktijk ging sluiten, hebben we onze kans gepakt. De Orthodontiepraktijk zit in het oude deel van Heerhugowaard en Stad van de Zon juist in de nieuwbouw, waardoor we nu de hele stad kunnen bedienen’, legt de enthousiaste ondernemer uit.

De inrichting van de praktijken van Marco Pachon is complex, gezien de vele disciplines die ze patiënten bieden. ‘Dat betekent dat een leverancier waarmee wij werken veel moet kunnen aanbieden en ook de juiste expertise in huis moet hebben. All Dent heeft dit. Uiteraard vragen we af en toe contra offertes op. Al is het alleen maar om Herm scherp te houden’, grapt Marco. ‘Als het voorstel van All Dent financieel even aantrekkelijk is als dat van andere partijen, dan heeft samenwerken met Herm de voorkeur. Hij heeft mijn vertrouwen inmiddels verdiend’.
‘Bij het inrichten van onze praktijken heeft All Dent het hele dentale deel op zich genomen. Ze hebben nagedacht over de inrichting, apparatuur en routing en uiteindelijk een tekening opgeleverd. All Dent kan ook de rol van aannemer op zich nemen, maar dat deel hebben wij overgelaten aan een aannemer uit de regio. Net als met All Dent werken we ook met deze aannemer al heel lang samen en wat goed is is goed’, redeneert Marco. ‘Onze verwijspraktijk, de Mediaanclinic, moest een echte toonzaal worden. Voor de andere praktijken hadden we zelf ideeën qua ontwerp, maar voor deze praktijk hebben we de expertise van All Dent ingeroepen. Zij hebben zoveel ervaring. De routing hebben we in samenspraak gerealiseerd. Ik moet er zelf immers de hele dag in werken’, legt Marco Pachon uit.

‘Ons personeel rouleert over onze praktijken. Het is daarom essentieel om overal over dezelfde apparatuur te beschikken. Wij hebben gekozen voor Finndent en specifiek voor de plafondunit. Dit merk biedt eenvoud met kwaliteit. Door de plafondunit ogen onze behandelkamers ruimtelijk. Dat zorgt voor rust’, vertelt de tandarts. ‘Regelmatig komen er collega tandartsen, die zich aan het oriënteren zijn, bij ons kijken. Dat is erg leuk. Uiteraard vertel ik dan met wie we samenwerken. Ik ben niet in bezit van aandelen, maar ik raad All Dent zeker aan. Ik ben niet voor niets al achttien jaar klant!’

‘We hebben gekozen voor zweepunits van Finndent: een zittend model ‘zonder fratsen’’

De tandartsen Bas Petit, Hans Scholtanus en Heert Zijlstra hebben dit jaar hun krachten gebundeld en zijn in Leeuwarden een volledig nieuwe praktijk begonnen, genaamd ‘Jouw tandarts’. Een moderne praktijk ingericht volgens de laatste inzichten. All Dent heeft in vijf van de zeven kamers nieuwe zweepunits geplaatst van het merk Finndent.

‘De huidige tijd vraag om een praktijk van aanzienlijke grootte. Wij, Hans, Heert en ik, voerden alle drie een eenmanspraktijk. Onze visie over hoe we een praktijk willen voeren komt overeen. Dat maakte dat we onze wensen over een gezamenlijke praktijkvoering omzette naar werkelijkheid’, vertelt Bas Petit. ‘Luisteren naar de patiënt vinden wij heel belangrijk. De commerciële kant van het voeren van een praktijk is bij ons ondergeschikt aan het belang van de patiënt. Wij leggen patiënten alle mogelijke opties voor restauratie voor. Vervolgens beslist hij/zij zelf welke oplossing in deze fase van zijn of haar leven het beste past. We willen onze patiënten niets ‘aansmeren’’.

‘Voorheen werkten wij in oude panden van begin 1900. Qua inrichten van de praktijk moet je dan compromissen sluiten, legt Bas uit. Nu hebben wij onze nieuwe, moderne praktijk helemaal van nul af aan op kunnen bouwen; volgens de laatste inzichten van de WIP en op een manier die werken prettig en praktisch maakt. We kunnen onze behandelkamers bijvoorbeeld vanuit twee kanten betreden. Ook vind je in de behandelkamers alleen zaken die we daar direct nodig hebben. Werkzaamheden zoals het ontwikkelen van foto’s en alginaat mixen doen we in een ruimte achter de behandelkamer. Zo ogen de behandelkamers rustig en fris’.

‘Voor het maken van een keuze voor een leverancier van onze nieuwe units speelden een aantal aspecten een rol: de prijs/kwaliteitsverhouding, het uiterlijk en de financieringsmogelijkheden. We hebben contact gehad met meerdere leveranciers en All Dent kwam hier het beste uit’, vat de praktijkhouder samen. ‘Collega Hans Scholtanus had eerder met All Dent gewerkt en hier een positief gevoel aan over had gehouden. Dat maakte dat we kozen voor All Dent als partner’.

‘Van de zeven kamers waren de units van vijf kamers afgeschreven. We hebben gekozen voor zweepunits van Finndent: een zittend model ‘zonder fratsen’. Girbe de Kat, onze contactpersoon bij All Dent, heeft gezorgd voor de verhuizing van de oude units, het aansluiten van de units en het van verlichting voorzien van de kamers. Dit alles is soepel en prettig verlopen. Onderweg stuitte we op wat kleine, technische problemen. Hierbij is door All Dent actief meegedacht naar het vinden van oplossingen. Dat was erg prettig. We zitten sinds april 2017 in ons nieuwe pand. Qua inrichting en het afstellen van apparatuur moeten nog een paar puntjes op de i worden gezet’, maar concludeert Bas, ‘we kunnen zeggen dat we hier met plezier en voorzien van veel gebruiksgemak werken’.